Mäkké zručnosti, soft skills alebo komunikačné zručnosti. Nazvime ich akokoľvek, jedno je isté: potrebuje ich aj IT kontraktor. Zisti, ako na nich môžeš popracovať.
Small talk v kuchynke, ale aj schopnosť predať sa na networkingovej akcii, zaujať potenciálneho klienta alebo efektívnejšie komunikovať svoje požiadavky. Toto všetko sú “disciplíny”, v ktorých sa môže zdokonaliť aj ”komunikačné poleno”.
Možno si sa už stretol s názorom, že sociálne zručnosti zažívajú regres. Nie je to novinka, tento úpadok sa spája ako s Mileniálmi, tak s Gen Z. Čo štúdia, to názor, nájdeme však aj pozitívne pohľady na problematiku. Komunikácia nie je lineárna, a rovnako nelineárny je aj spôsob, ako sa človek učí komunikovať. Dnešná generácia má neporovnateľne vyšší čas strávený pred obrazovkami a displejmi, cez ktoré prebieha gro jej interakcie s rovesníkmi. Hoci vedia komunikovať, interakcia je viazaná na digitálne platformy, čo im zhoršuje komunikačné zručnosti tvárou v tvár. To nás privádza k prvej výhode vycibrených soft skills.
Vedieť komunikovať je konkurenčná výhoda
Dokázať jasne a multiplatformovo komunikovať je tvoje eso v rukáve. Znamená to, že:
- Vieš prísť na online meeting so zapnutou kamerou aj mikrofónom a aktívne sa zapojiť do spolupráce,
- Vieš zdvihnúť telefón a odpovedať na urgentné otázky, prípadne niekomu zavolať,
- Vieš sa dostaviť do kancelárie potenciálneho klienta a prebrať si vašu spoluprácu.
Ak sa ti zdá všetko z vyššie spomenutého ako samozrejmosť, to je skvelé, ale nie každý má taký mindset. Napríklad, ani náš CEO v začiatkoch svojho podnikania neobľuboval telefonáty. Než vybavil dôležitý hovor, absolvoval prechádzku v parku a menšie dychové cvičenie. Dnes sa nad tým nepozastavuje, pretože svoj komunikačný blok prekonal vykročením z komfortnej zóny. Jednoducho – musel.
Rovnako to zvládneš aj ty, ak máš problém v komunikácii. Ako pri hocakej inej zručnosti, aj v komunikácii sa zlepšuješ tréningom. A prečo je to teda konkurenčná výhoda? Pretože čím lepšie komunikuješ, k tým lepším ponukám sa vieš prepracovať. Áno, existujú spolupráce, v ktorých komunikuješ minimálne, šperkuješ svoj kód s klapkami na očiach, odmakáš si svoju odmenu. A potom sú tu spolupráce, v ktorých pôsobíš ako konzultant, operatíva je na niekom inom a ty si platený – presne tak, primárne za komunikáciu.
Pozícia
Forma
Home Office
Plat
Asertívnosť nie je na škodu
Na to, aby sa mal dobre nielen klient, ale aj ty, musíš jasne a rešpektujúco vyjadriť svoje názory a pocity. Vtedy prichádza na scénu asertívna komunikácia. Tá sa zíde každému, a to najmä pri vyjadrení nesúhlasu, vyjednávaní podmienok zmlúv alebo pri riešení nedorozumení. Asertivita zahŕňa otvorenosť vo vyjadrovaní, zachovanie pokojného hlasu, a používanie "ja" vyjadrení namiesto obviňovania. Týmto spôsobom vyriešiš konflikt bez eskalácie, pričom si udržíš profesionálny postoj.
Disciplína ťa predáva
Extrémne dôležitou mäkkou zručnosťou je disciplína a s ňou súvisiaci time management. Nie každý ju za soft skill považuje, no po správnosti by mal. Špecifická je v tom, že sa týka najmä teba, no ovplyvňuje to, ako pôsobíš na svoje okolie. Vedieť si ako freelancer zadeliť čas na všetky úlohy ti môže zaistiť dlhodobý projekt. A naopak, neschopnosť ustrážiť si čas spraví z dlhodobého projektu, projekt krátkodobý.
Time management je tým aspektom freelancingu, kvôli ktorému mnoho IT kontraktorov skončí v prvých rokoch svojho pôsobenia. Jednoducho zistia, že nad sebou potrebujú policajta, musia sedieť v kancelárii a chodiť do nej každé ráno na 9:00, inak nedodávajú kvalitný výstup.
Občas disciplína dokonca vyváži talent. Na slovenskom trhu máme množstvo šikovných a skúsených developerov. Schopnosťami to môže byť o chlp, no čo sa ukáže už počas prvého mesiaca, je dodržiavanie termínov a dohodnutého objemu práce. Mať 100 % dohodnutej dodávky od priemerného kontraktora je vždy lepšie, než 20 % od vynikajúceho kontraktora.
Empatia ti otvorí dvere
Do tretice je veľmi dôležitou sociálnou zručnosťou empatia, no zároveň je najťažšie cibriť ju. Nemôžeš si jednoducho prikázať: pochop jeho či jej pocity a psychické rozpoloženie! Pri empatii je preto veľmi dôležitá empíria. Takto vznikajú všetky naše komunikačné a sociálne zručnosti.
Človek sa nerodí so zakódovaným vzorcom správania, respektíve iba s čiastočným. Mnoho z nášho správania je podmienené kultúrou, v ktorej žijeme, a ktorá sa vyvíjala stovky až tisíce rokov (prekvapivo veľa z toho, čo robíme dnes, robili aj naši predkovia pred tisíckami rokov). Ak ťa táto problematika zaujíma, skús knihu Sapiens od Yuvala Noaha Harariho.
Učíme sa, čo je správne, čo prijateľné, alebo dokonca aké správanie bude odmenené. Problematické to je v dospelosti, kedy sú už naše vzorce správania dané vytvorenými synapsiami. No mozog si stále zachováva úžasnú schopnosť – neuroplasticitu, s ktorou môžeme naše správanie a návyky pozmeniť.
Aj empatiu sa teda môžeš naučiť. Lepšie povedané, môžeš sa naučiť rozpoznávať signály, ktoré spúšťajú u druhých smútok, radosť, strach – a podľa toho k nim pristupovať. Nie je to však niečo, čo sa dá naučiť cez Codeacademy, budeš musieť vyraziť medzi ľudí.
Empatia sa ti zíde aj keď sa niečo pokazí. Ako freelancer musíš klientovi oznámiť problémy v projekte, časový sklz, nedostatočný budget alebo iné nepríjemné informácie. Kľúčom je empatický prístup. Vyjadri pochopenie a rešpekt k ich pocitom a snaž sa poskytnúť jasné vysvetlenie a riešenie. S takýmto prístupom si budeš môcť udržať dobré vzťahy aj v náročných situáciách.
Tipy, ako si zlepšiť soft skills
Či už si IT kontraktor, zamestnanec, alebo sa dokonca rozhodneš založiť vlastný software house, mäkké zručnosti ti otvárajú ďalšie dvere, čo sa vždy zíde. Preto:
- Vystavuj sa novým sociálnym interakciám. Tvoj mozog ich zaradí do „knižnice“ a v budúcnosti na ne budeš vedieť reagovať ľahšie.
- Vykroč z komfortnej zóny. Niektoré interakcie si už mohol zažiť, no úmyselne sa im vyhýbaš. Ak to budeš robiť stále, nikdy sa v nich nezlepšíš.
- Networkuj osobne, vyhľadávaj kontakt s ľuďmi. Je to najrýchlejší spôsob, ako sa dostaneš k bodom 1 a 2.
- Nájdi si mentora. Niekoho, kto si prešiel tým, čo práve zažívaš, alebo je tam, kde chceš sám byť.
- Porozprávaj sa s terapeutom. Niekedy je to jediná cesta, ako prekonať blok v komunikácii. Pomôže ti odhaliť problém, o ktorom ani nemusíš vedieť.
Ak chceš ďalej pracovať na svojich komunikačných zručnostiach, skús si zaobstarať knihu Nonviolent Communication od Marshalla B. Rosenberga, v ktorej do hĺbky opisuje asertívnu a empatickú komunikáciu. A na tému komunikačných nedorozumení a ako im predchádzať je skvelou knihou Talking to Strangers od Malcolma Gladwella. Tieto knihy ti môžu pomôcť prekonať komunikačný strach a rozvíjať tvoje schopnosti v rôznych situáciách.