Čo všetko nájdeš v miliardovom systéme Slovensko.sk?
Čo všetko nájdeš v miliardovom systéme Slovensko.sk?

Slovensko.sk je oproti minulosti podstatne použiteľnejšie. Aj freelance programátor si na ňom dokáže nájsť množstvo užitočných informácií k podnikaniu.

Slovensko.sk môžeš poznať ako miliardový systém, ktorý má napriek svojej cene mnoho nedostatkov. Ako dnes vyzerá jeden z prvých ostro sledovaných pokusov o digitalizáciu slovenských štátnych inštitúcií?


Elektronická schránka ako hlavná feature Slovensko.sk

Na to, že sa v projekte utopila miliarda, je hlavný prínos trochu basic. Máš svoj občiansky inbox. Ale prvý pohľad klame, táto elektronická schránka ti môže ušetriť dosť času, ak nie si na adrese trvalého bydliska alebo v mieste sídla firmy.

Do inboxu ti môže chodiť úradná komunikácia pre tvoj občiansky aj podnikateľský účet. Okrem oznamov zo sociálnej a zdravotnej poisťovni v schránke nájdeš aj mestské poplatky alebo pokuty. Samé príjemné veci.

Služby na komunikáciu s úradmi

Menej využívané služby, no s podstatne vyšším prínosom sa už týkajú odlišných situácií. Medzi vybranými elektronickými službami na Slovensko.sk nájdeš napríklad:

  • Podávanie návrhu na zápis, zmenu a výmaz údajov v obchodnom registri,
  • Poskytovanie výpisu z obchodného registra,
  • Ohlásenie živnosti,
  • Žiadosť o výpis zo živnostenského registra,
  • Výpis alebo odpis z registra trestov,
  • Žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu,
  • Vydanie nového občianskeho preukazu s čipom,
  • Prihlásenie na trvalý pobyt alebo na prechodný pobyt,
  • Vydanie úradného výpisu matričného dokladu,
  • Späťvzatie priezviska po rozvode.

Napríklad, ak sa rozhodneš ohlásiť živnosť, cez elektronický dokument na Slovensko.sk je to podstatne jednoduchšie. V prvom kroku si vyberieš službu (ohlásenie živnosti), miestny úrad, kde chceš živnosť ohlásiť, a následne sa preklikneš na formulár. Ten po vyplnení musíš elektronicky podpísať, aby bol platný. Na to, samozrejme, potrebuješ platný občiansky preukaz s možnosťou elektronického podpisovania dokumentov.

 

Návody a podrobné vysvetlenia (nielen) pre podnikateľov

Elektronizácia komunikácie s úradmi má určite svoje výhody, no Slovensko.sk v tomto prípade ponúka niekoľko slepých uličiek a jeho UX nie je na top úrovni. V čom ti môže ale vážne pomôcť, je postup pri rôznych administratívnych úkonoch, ktoré sa týkajú podnikania.

V kategórii Životné situácie nájdeš pod heslom Podnikanie rozpis povinností a náležitostí, ktoré s podnikaním súvisia. Podrobný rozpis s uvedenými zákonmi a preklikmi na elektronické formuláre ti môžu ušetriť kopu času. Ak nič iné, nemusíš pátrať po informáciách roztrúsených po webe na neoverených stránkach. Zároveň obsahuje každá podstránka s informáciami aj uvedeného autora/mail osoby či úradu zodpovedných za obsah.

Na portáli nájdeš aj vysvetlenia iných životných situácii, napríklad nárok na materské alebo otcovské, rodičovské príspevky, či daňové bonusy. Z tohto hľadiska si portál plní svoju úlohu a jeho obsah je štruktúrovaný a dostatočne informačný.

 

Prečo si kontrolovať elektronickú schránku?

Ak funguješ ako SZČO, prípadne iná fyzická osoba, schránku si musíš aktivovať pred jej plnohodnotným využívaním. To má svoje pre aj proti, no v prípade neaktivovanej schránky máš istotu, že ti nič neunikne, aj keď sa do portálu neprihlásiš. Štát totiž musí naďalej doručovať písomnosti fyzickou poštou na adresu trvalého bydliska alebo korešpondenčnej adresy.

Ako s.r.o. a iná právnická osoba však máš elektronickú schránku aktivovanú automaticky, a v tomto prípade vznikajú problémy. Stačí, aby si mal firemné auto a občas ti ušla rýchlosť na sledovanom úseku, oznámenia o pokute budeš v schránke na adrese sídla firmy márne čakať. Podobné pozdravy sú automaticky posielané do elektronickej schránky. Nezabudni si preto pravidelne kontrolovať svoj firemný inbox.

 

Môžeš dať prístup do svojej schránky aj účtovníkovi?

Dobrá správa – áno. Prístup do elektronickej schránky môžeš udeliť aj inej osobe bez toho, aby si jej musel stále požičiavať svoje eID, teda elektronický občiansky preukaz. Stačí v systéme danej osobe poskytnúť splnomocnenie, ktoré sa dá časovo ohraničiť, a dokonca pridať možnosť postúpiť oprávnenie.

To znamená, že táto osoba bude môcť splnomocniť ďalšie osoby pre prístup do tvojej elektronickej schránky. Bežne by to zmysel nemalo, ak však spolupracuješ s účtovníckou firmou, táto funkcia sa môže zísť. Účtovníci ťa nebudú ničiť požiadavkami na prístupy pri každej uzávierke. Podobná situácia, ako v prípade nástrojov na fakturáciu.

Pozri si celý návod, ako nastaviť sprístupnenie schránky pre iné osoby.



Novinka: Slovensko v mobile

Najčastejším dôvodom, prečo sa občania ani podnikatelia neprihlasovali do portálu a elektronickej schránky bola nutnosť využívať čítačku kariet. Pri plošnom vydávaní elektronických občianskych preukazov síce štát avizoval, že rozdáva aj čítačky, ich počet bol ale obmedzený a v realite sa dostali tieto čítačky len k pár ľuďom.

Šikovní obchodníci v tom čase zdvihli ceny čítačiek a zaryžovali na aktuálnom dopyte. Dnes je situácia lepšia, dopyt klesol a čítačku si tak zadovážiš už do 10 €. A použiješ ju len raz, na aktiváciu aplikácie Slovensko v mobile.

Po rokoch sa štát hecol a v lete releasol aplikáciu, vďaka ktorej sa už nemusíš stále pri logovaní do Slovensko.sk napájať na čítačku. Aktivovanú appku môžeš použiť ako generátor mobilného kľúča, alebo na naskenovanie QR kódu.

A čo dokáže Slovensko v mobile ďalej? No... nič. Nájdeš v ňom ešte kalendár so štátnymi a medzinárodnými sviatkami a občas ti príde push notifikácia o nedoplatku na sociálke.

Ďalšie články