Každý IT projekt je iný. Či už sa však líši cieľom, veľkosťou tímu alebo vedením, prístup kolegov a vedenia často ostáva podobný. Ako sa ale správať tak, aby si stúpal v očiach projektových manažérov a kolegov naraz? Existuje niekoľko pravidiel, vďaka ktorým sa z teba stane neodmysliteľná súčasť tímu.
1. Veľa sa pýtaj
Klásť otázky je dôležité. Na začiatku projektu je preto ideálne veľa sa pýtať, aby si čo najrýchlejšie dôkladne pochopil daný projekt. Problém však nastáva, keď sa už po niekoľký raz opakovane pýtaš na rovnakú otázku, prípadne keď sa po mesiacoch pýtaš na základnú vec. Odpovede si preto pokojne zapíš, aby sa ti dôležité informácie nestratili v kope ostatných myšlienok.
2. Nenechaj sa rozrušiť
Nedostatky v práci treba riešiť - nie vždy sa ale problémy naozaj aj podarí odstrániť. Ak problém pretrváva, informuj sa o priebehu riešenia problému. Naliehaním na okamžité riešenie sa situácia často nezlepší. Snaž sa preto sústrediť na prácu a nenechaj sa rozrušiť maličkosťami.
3. K najlepším úlohám sa dopracuješ postupne
Každý občas dostane úlohu, pri ktorej nevyužíva svoj potenciál naplno. Zákazníci týmito úlohami freelancerov často len testujú. Zaujímavé úlohy sa k tebe dostanú hneď, ako si získaš ich dôveru.
4. Tajnosti projektom neprospievajú
Manažér projektu by mal mať prehľad o všetkom, čo sa práve deje. Nemaj pred ním tajnosti. Pravidelne reportuj priebeh jednotlivých úloh a neboj sa ohlásiť, že niečo stagnuje. Je totiž lepšie, keď sa takéto chyby riešia priebežne. Tímu tak ušetríš nemilé prekvapenia.
5. Problém zakonči riešením
Pri práci ITčkara sa problémom jednoducho nevyhneš. Manažéri často nechcú počúvať o problémoch. Preto, ak o nich pôjdeš hovoriť, prídi aj s riešeniami a argumentami. Ukážeš tak samostatnosť a zákazník uvidí, že dokážeš problémy riešiť hneď, ako sa vyskytnú.
Pozícia
Forma
Home Office
Plat
6. Tvoje názory sú dôležité
V každom projekte sú možnosti na zlepšenie. Vedúci projektu tvoje návrhy určite privíta, no na prípadné zmeny často nemusí byť práve priestor. V takom prípade je dôležité sústrediť sa najmä na cieľ projektu a jeho efektívne naplnenie, nie na násilné pretláčanie svojho nápadu.
7. Proaktivita sa vypláca
Riešenie rôznych problémov ťa posunie vpred. Či už to budú problémy tvoje, kolegu alebo celého tímu, nevyhýbaj sa im. Veľa rád dnes nájdeš pomocou niekoľkých klikov a ak problematiku raz pochopíš, bude to len tvoje plus. Zákazník uvidí, že sa zlepšuješ, si pre projekt stále prospešnejší a určite to aj adekvátne ohodnotí.
8. Stoj si za slovom
Počas projektu nie je veľa času hľadať a riešiť zmluvy. Buď preto ústretový a spoľahlivý. Ak niečo povieš, dodrž to. Predsa len, slovo má ešte stále veľkú hodnotu, a to aj vo svete IT.
9. Nepoľav v ťažších časoch
Každý projekt končí o niečo hektickejšie, ako by mal. Ak bol k tebe zákazník férový počas celej spolupráce, oplať mu to tým, že podržíš tím aj v mierne chaotickom závere. Chvíľu to možno bude náročné, zákazník si ťa ale určite zapamätá a predá dobrú skúsenosť ďalej.
10. Po dobre odvedenej práci oddychuj
To, čo vedia zákazníci oceniť najviac, je tvrdá práca. Na každom projekte daj preto zo seba všetko. Po kvalitne zvládnutej práci by si ale nemal zabudnúť na seba. Odpočiň si. Či to bude tvoje obľúbené hobby, zveľaďovanie záhrady alebo dvojmesačná cesta po Indii už necháme na tebe.