Jack of all trades, master of none? Je lepšie vedieť zo všetkého trochu, alebo byť špecialista?
Jack of all trades, master of none? Je lepšie vedieť zo všetkého trochu, alebo byť špecialista?

Vždy je to otázka nadhľadu – hranica medzi všeobecným a špeciálnym je plávajúca. V priebehu rokov pribúda špecializácií a kto dnes nie je špecialista, je mimo hry. Ak nie si expert na nič, prichádza otázka, čo vlastne poriadne vieš.

My dnes vyberáme ľudí podľa špecializácie, bez nej si mimo zvažovania. Ono je fajn, že sa rýchlo učíš, ale aj ten čas na naučenie niečo stojí a vôbec nemáme istotu, že ťa to nakoniec bude baviť. Radšej počkáme o týždeň dlhšie na kandidáta, s ktorým toto nemusíme riešiť.

Tiež je ideálne, ak máš špecializáciu, ktorú na trhu chcú. Inak je to hobby, nikdy to nechytí trakciu. Napriek tomu, že si v IT, budeš sa neustále trápiť a nutený brať slabé ponuky.

Byť všestranným človekom by mala byť nadstavba nad tvojou špecializáciou. Byť všeobecne rozhľadený nie je vyslovene zlé, ale vojnu ti to nevyhrá. Na projekt sa dostaneš cez špecializáciu a práve potom máš možnosť ukázať, či máš presahy či už z frontendu na backend a naopak, z programátora na analytika či team leada. Toto sú skvelé body navyše. 

Všeobecný prehľad bez špecializácie je ti nanič.

Starší vs mladší developeri

Rozdiel vo veku sa tiež ukáže na rozložení tvojich skills. Ti starší budú mať oveľa širší všeobecný rozhľad a skúsenosti, pretože vyrastali v dobe, keď bolo ešte všetko nové a brandža sa vyvíjala. 

Mladší nastupujú do špecializácií, keď už sú dávno zabehnuté. Stačí, že raz padneš do jedného konkrétneho skillu a roky z neho nevylezieš. Potom jednoducho nie je čas naberať ďalšie všeobecné znalosti.

Ukážem to na príklade: v našom internom systéme akurát robím Auto Save rozšírenie. To nefunguje len tak, že niekam napíšem Autosave=1 a hotovo. Musím si to celé vymyslieť, zistiť, aké komponenty mám na frontende a backende, pochopiť všetky limitácie a aspekty okolo toho problému. 

V tomto budú ľudia so širšími znalosťami vždy popredu oproti tým, ktorí hneď nabehli do frontendového frameworku a nikdy nenachytali takéto bazálne skúsenosti, keďže v tom nevyrastali a prišli už “na hotové”.

Dalo by sa povedať, že my starší prinášame do hry robustnosť a prehľad, mladší zase úzku špecializáciu. Nič z toho nie je horšie, je to fakt. Stále si však myslím, že náš starý prístup v myslení má výhodu, pretože vieme uvažovať viac out of box. My sme mnoho z týchto vecí vytvorili, kým mladší ich len používajú.

 

Špecializácie a presahy

Tvoja cena na trhu bude stúpať, ak so svojou špeckou prinášaš aj hodnotné presahy do komunikácie, vedenia tímu či analýzy. Ak sa hlásiš na pozíciu ktorá je v poisťovníckom sektore, bude skvelé, ak aspoň trochu rozumieš poisťovníctvu, atď.

Ak pracuješ na projekte, ktory je dobre zdokumentovaný, gratulujem, kopec roboty za teba už urobil niekto iný a na tebe je to už len implementovať. Ale dnes je problémov veľa a nie je čas ich dôkladne popisovať a špecifikovať, takže ak máš schopnosť pochopiť problém cez trojvetové zadanie, sám si ho zanalyzovať aj implementovať, je to velmi hodnotný presah nad rámec tvojej technickej roly.

Obdobne, ak okrem implementácie vieš skoordinovať prácu viacerých ľudí a byť zodpovedný za zladenie výsledkov a úplné dodanie až do produkcie, máš oproti ostatným uchádzačom vyhraté.

Skills, ktoré ťa oddelia od zvyšku uchádzačov

Spomínal som komunikatívnosť. Mnohí sa zaseknú na nejakom probléme a dva dni sa snažia na riešenie prísť sami namiesto toho, aby zodvihli telefón a riešili ho s niekým ďalším a iba sa opýtali. Žiaden e-mail, ani chat, stačí dvihnúť telefón a položiť otázku správnemu človeku. Samozrejme, otravovať druhých so všetkým tiež nie je ideálne. Treba si nájsť balans medzi samostatnosťou a ochotou nestrácať čas.

Ďalším skillom je niečo ako “vedieť plávať vo vodách firmy”. Keď si v startupe, musíš rátať s tým že zmena je jediná konštanta. Naopak, v korporáte sa ti nestane, že pošlem email a urobí sa. Treba vedieť, že ide o kolos, nenechať sa ním ubiť a naučiť sa, kedy, ako a na koho zatlačiť, aby som si presadil to svoje.

Treba si uvedomiť, že my síce na našich projektoch potrebujeme IT špecialistov, ale zároveň im týmto nehostinným pracovným prostredím sami kladieme odpor. Tvojou skutočnou úlohou je takýto odpor prekonať vlastnou iniciatívou. A teda pri ktoromkoľvek probléme alebo zaseknutí si čím skôr dohodnite call a dostante sa k riešeniu a ďalším krokom. Rýchly 10-minútový koordinačný call sa do kalendára vmestí každému. Základom je informovať druhých, informovať seba a skoordinovať ďalšie kroky. 

 

Pre začínajúcich vývojárov

  • Nájdi si špecializáciu, po ktorej je dopyt a baví ťa ponoriť sa do nej naozaj hlboko – nikdy nevieš, ako ďaleko sa rozvinie tvoje odvetvie
  • Ak je tvoje prvé kritérium, že ťa to musí baviť a až potom si hľadáš uplatnenie, nie si na dobrej ceste. 
  • Neboj sa radiť so staršími, alebo s kýmkoľvek, kto môže priblížiť riešenie problému.

 

Čítaj tiež: Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Ďalšie články